Готуємось до ЗНО
Читання й аналіз тексту
А 4-13 Б 34-40 B 50-56 Г 79-85
Завдання 1–10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
1. М'який знак треба писати на місці обох пропусків у рядку
А їдал..ня не працює, далеке майбут..нє Б ткац..кий верстат, срібний лан..цюжок
В на тонкій жердин..ці, стан..те поруч Г обчислювал..ний прилад, дон..чине свято
В на тонкій жердин..ці, стан..те поруч Г обчислювал..ний прилад, дон..чине свято
2. Синонімом до слова головний є
А останній Б чільний В завзятий Г другорядний
3. Правильно утворено форму кличного відмінка іменників у всіх рядках, ОКРІМ
А Насте, Наталю, Стефаніє Б учителю, лікарю, викладачу
В Олександре, Дмитре, Юріє Г бабусю, хлопче, сестро
4. Другий склад наголошений у слові
А приятель Б недруг В відгомін Г обранець
5. Суфікс -ик має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ
А історик Б братик В зайчик Г лебедик
6. Неправильно побудовано речення
А Портретисти прагнуть відтворити настрій і почуття людини.
Б Крим дуже сподобався поетові та присвятив йому багато віршів.
В Музика здатна пробудити в нас і веселі, і похмурі емоції.
Г Актриса майстерно перевтілювалась у свою героїню й ніби жила її життям.
Б Крим дуже сподобався поетові та присвятив йому багато віршів.
В Музика здатна пробудити в нас і веселі, і похмурі емоції.
Г Актриса майстерно перевтілювалась у свою героїню й ніби жила її життям.
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!
7. Стиль тексту –
А розмовний Б художній В публіцистичний Г науковий
8. У називному відмінку вжито в тексті іменник
А світанки Б катастрофи В школи Г конфітюри
9. Вставне слово є в реченні
А другому Б третьому В четвертому Г п'ятому
10. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В четвертому Г п'ятому
Завдання 11–23 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
11. Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка
А висаджують, зозулястий, перемивають Б дзвонити, п'ятниць, український
В йодистий, з'єднування, сьогодення Г підйомний, щебечуть, джміль
Д походжає, щирість, їстоньки
В йодистий, з'єднування, сьогодення Г підйомний, щебечуть, джміль
Д походжає, щирість, їстоньки
12. Лексичну помилку допущено в рядку
А церковний канон Б раритетні видання
В депутатські привілеї Г меморіальний пам'ятник Д фінішна дистанція
В депутатські привілеї Г меморіальний пам'ятник Д фінішна дистанція
13. Прикметники із суфіксом -ськ- утворяться від усіх іменників у рядку
А адвокат, Калуш, гагауз Б Карпати, матрос, чех
В узбек, Бахмач, латиш Г казах, черкес, Прага Д студент, інгуш, Париж
В узбек, Бахмач, латиш Г казах, черкес, Прага Д студент, інгуш, Париж
14. Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А стеж..чка, вер..ховий, тр..мтіти Б зл..тіти, кр..вавий, з..мляний
В ос..редок, кр..латий, плакати Г мар..во, бл..цати, підн..бесний
Д мереж..во, п..кти, побіл..ний
В ос..редок, кр..латий, плакати Г мар..во, бл..цати, підн..бесний
Д мереж..во, п..кти, побіл..ний
15. Подвоєні літери на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А воєн..ий, пів..ідра, пореформен..ий Б дозвіл..я, буквен..ий, під..атливий
В від..звеніти, зав..ишки, вікон..иця Г звід..аля, індичен..я, невгомон..ий
Д від..авна, зацікавлен..ість, зран..я
В від..звеніти, зав..ишки, вікон..иця Г звід..аля, індичен..я, невгомон..ий
Д від..авна, зацікавлен..ість, зран..я
16. Префікс з- треба писати в обох словах рядка
А [с]плутати, [ш]шивати Б [с]касувати, [с]ціпити
В [с]хотіти, [ж]жалитися Г [с]формувати, [ш]шаленіти Д [с]сунути, [с]цілювати
В [с]хотіти, [ж]жалитися Г [с]формувати, [ш]шаленіти Д [с]сунути, [с]цілювати
17. Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А кругленький, смачний, щирий
Б красивий, яскравий, лисий В широкий, гнідий, бадьорий
Г здоровенний, вигідний, злий Д скромний, малий, солодкий
Б красивий, яскравий, лисий В широкий, гнідий, бадьорий
Г здоровенний, вигідний, злий Д скромний, малий, солодкий
18. Прочитайте фрагмент телевізійного анонсу, у якому пропущено окремі слова.
У нашій програмі – цікаво про роботу кожного ... української економіки. Сьогодні спілкуємося з... Петренком – експертом з оплати праці. Чи знаєте ви, що багато хто з наших ... має право на доплату за стаж, яка різниться в кожній із ... господарства?
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А коліща, Ігорем, співгромадян, галузей Б коліщати, Ігором, співгромадян, галузей
В коліщати, Ігорем, співгромадянів, галузей Г коліщати, Ігорем, співгромадян, галузей
Д коліщати, Ігорем, співгромадян, галузів
В коліщати, Ігорем, співгромадянів, галузей Г коліщати, Ігорем, співгромадян, галузей
Д коліщати, Ігорем, співгромадян, галузів
19. Неправильно утворено форму першої особи однини в рядку
А лазити – лажу Б возити – вожу В їздити – їзджу Г сидіти – сиджу Д водити – воджу
20. Граматично правильне продовження речення «Купуючи мобільний телефон,..» наведено в рядку
А не забудьте уточнити термін гарантії. Б нам запропонували три різні марки.
В у нас виникли великі сумніви. Г до дівчат привітно усміхнувся продавець.
Д у мене несподівано з'явилась ідея.
В у нас виникли великі сумніви. Г до дівчат привітно усміхнувся продавець.
Д у мене несподівано з'явилась ідея.
21. Граматичну помилку допущено в рядку
А позначитися на звучанні хору Б знатися на джазовій музиці
В опанувати складний інструмент Г наслідувати великому піаністу
Д вибачити їй невдале виконання
В опанувати складний інструмент Г наслідувати великому піаністу
Д вибачити їй невдале виконання
22. Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою мовою в рядку
А Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.
Б Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.
В Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.
Г Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.
Д Іван сказав, що, йому як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.
Б Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.
В Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.
Г Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.
Д Іван сказав, що, йому як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.
23. Прочитайте речення.
Як рожеві птахи (1) зашуміли (2) заспівали примороззю підкучерявлені очерети (3) і їхній пух полетів у святешну далечінь (4) де злегка поскрипував мороз (5) чи земля і на добрий сон вкладалося село.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
У завданнях 24–28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
24. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням.
Фразеологізм
1 до сьомого поту
2 на всю губу 3 з притиском 4 на чистоту |
Значення
А заможно
Б суворо В рясно Г відверто Д тяжко |
25. З'ясуйте, якими частинами мови є виділені в реченні слова (цифра позначає наступне слово).
Дика груша (1) облита білим молоком, і в тому пахучому молоці, (2) що (3) стиха піниться, бджоли (4) неначе киплять.
А займенник Б дієприкметник (форма дієслова) В прислівник Г сполучник Д частка
26. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом речення з таким підметом.
Спосіб вираження підмета
1 іменник
2 прикметник, що переходить в іменник 3 дієприкметник, що переходить в іменник 4 словосполучення |
Приклад
А Увік я вірна буду, мій сердечний друже.
Б І забуте в душі ожива. В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів. Г Сміливі завжди мають щастя. Д Ішли дві долі різними шляхами. |
27. Установіть відповідність між характеристикою речення та прикладом.
Характеристика речення
1 складнопідрядне речення
2 складносурядне речення 3 складне безсполучникове речення 4 складне речення з різними видами зв'язку |
Приклад
А Сонце блищить і горить, гаї зеленіють, садки зацвітають.
Б Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну. В Погода стояла тепла й сонячна, так що шибки на вікнах аж миготіли. Г Небо вже геть розмерзлося, і тепер його було видно наскрізь. Д Тонуть у золоті принадні простори і закликають усе в степу до спокою. |
28. Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом складного речення.
Вид підрядного речення
1 означальне
2 з’ясувальне 3 допустове 4 наслідку |
Фрагмент речення
А Ще не прийшла весна, хоч…
Б Як гарно тут восени, коли ... В Було тихо, так що ... Г Повела стежка в поле, де ... Д Я не маю наміру розповідати, що ... |
Читання й аналіз тексту
Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
Степове Ельдорадо
(1-3) Унікальний Великий Рижанівський курган, що на Черкащині, у 1996- 1998роках дослідили археологи. Досвідчені науковці не могли стримати захвату! Шар за шаром земля відкривала таємницю поховання знатного скіфського воїна...
І
(4-13) Славетний грецький герой Геракл на своїй колісниці мандрував неозорими степами Таврії. Якось уночі його коні зникли. У пошуках улюблених скакунів він дійшов аж до витоків Борисфену (так у давнину називали Дніпро). Тут чекала на нього зустріч із володаркою навколишніх земель, напівжінкою-напівзмією. Вона викрала Гераклових коней, аби змусити славетного мужа побратися з нею. У неймовірного подружжя народилися три сини. Лише після цього Діва-змія віддала коней і відпустила чоловіка. Залишаючи сім'ю, Геракл передав дружині свій лук і заповів: той син, який зможе натягнути його, успадкує землі цариці. Старші сини не змогли впоратися й були вигнані на чужину. Лише молодшому це вдалося. Звали його Скіф.
(14, 15) Так оповідав «батько історії» Геродот Галікарнаський. Утім справжня історія скіфського народу була ще цікавішою.
(16-19) Під високим насипом кургану розташована поховальна камера, яка слугувала посмертною домівкою для вождя. Підземне приміщення розділяла навпіл глиняна перегородка. Одна половина камери нагадувала господарську комору, а в другій був похований великий вождь.
II
(20-25) У І тисячолітті до нашої ери на степових просторах Євразії, від Монголії до Дунаю, почався рух – нескінченними шляхами потяглися кибитки, вершники, худоба. У Великому степу з'явилися нові господарі – кочовики скіфи. Спочатку вони мешкали в степах Причорномор'я, Прикубання та Північного Кавказу. Але природжені воїни не могли довго сидіти без діла. Тож скіфів потягло на південь, і в VII столітті до нашої ери вони здійснили низку походів до Ассирії.
(26-29) Поява з півночі хмар озброєних вершників вразила навіть досвідчених ассирійських вояків. Правителі вирішили залучити тисячні скіфські війська на свій бік. І скіфи уклали союз із Ассирією, а через кілька десятиліть просунулись аж до кордонів Єгипту і протягом наступної чверті століття панували в Передній Азії.
(30-33) Панування це закінчилося після того, як Мідія та Вавилон перемогли Ассирію. Похизувавшись своєю силою майже сто років, кочовики вирушили на захід і наприкінці VII століття до нашої ери вторглися на південь України, знищуючи й асимілюючи тамтешніх кімерійців.
(34-40) Зоряним часом Скіфії стало IV століття до нашої ери, коли на просторах Північного Причорномор'я під егідою кочових скіфів склалося могутнє об'єднання різних народів, у тому числі землеробських. На цей час припадає розвиток торгівлі з Грецією та виникнення великих постійних поселень. Могутність скіфської держави багато в чому була пов'язана з ім'ям царя Атея. Він розширив свої володіння на захід і вів тривалі війни з македонським царем Філіпом II, батьком Александра Македонського. Грізний правитель-воїн загинув у кривавому бою 339 року до нашої ери.
ІІІ
(41-49) Скіфи перевозили військові трофеї на батьківщину, а після смерті вождів клали разом із ними в могилу. Якими були багатства тих правителів, можемо уявити, розглядаючи знахідки з курганів. Дослідників вражала величезна кількість золотих виробів у курганах і рівень їх виготовлення. Найдужче скіфи полюбляли зображувати тварин, тому їхнє мистецтво має характерну назву – «звіриний стиль». Однаково реалістично виглядали й земні тварини, і фантастичні – хижі грифони та шляхетні крилаті коні. «Звіриний стиль» – це нескінченна кривава боротьба земних і фантастичних істот, така знайома і близька скіфському серцю постійна жорстока війна.
(50-56) Найвідомішою серед скіфських реліквій є пектораль, знайдена видатним українським археологом Борисом Мозолевським у кургані Товста Могила на Дніпропетровщині. У цій нашийній прикрасі відображена скіфська модель світу: у нижньому ярусі – підземні крилаті тварини, а у верхньому – реальні земні люди, заклопотані буденними справами. У мініатюрних фігурках людей філігранно відтворені обличчя, одяг, м'язи... Можна навіть розгледіти отвір голки в руках кравця! Така майстерність напівдиких кочівників не могла не вражати тогочасні народи.
IV
(57-64) У житті кочівників найбільшою сімейною та родовою цінністю було домашнє вогнище. Саме його мала захищати богиня Табіті – аналог грецької Гес- тії. Її становище було навіть вищим, ніж верховного бога Папая («брат» грецького Зевса), якого кочовики вважали своїм прабатьком. Дружиною Папая була богиня землі Апі – та сама змієнога праматір скіфів, яка оженила на собі неприступного Геракла. Богиня плодючості Аргімпаса – тотожність Афродіти. Особливе місце посідав бог грози і війни Арей. Тільки йому скіфи споруджували спеціальні вівтарі з хмизу, приносили в жертву коней, худобу і полонених.
(65-70) Найвідповідальніша робота археологів починається вже після закінчення розкопок. Ким був знатний небіжчик, похований з почестями й таємничими ритуалами? Комплексне дослідження поховання III століття до нашої ери дало підстави припустити, що тут був похований вождь скіфського об'єднання чи навіть номарх – керівник одного з лісостепових периферійних округів-номів, які з IV століття входили до складу Великої Північнопричорноморської Скіфи.
V
(71-78) Після смерті свого улюбленого царя Атея скіфи розгубилися. У 313 році
до нашої ери македонський полководець Лісімах завдав кочовикам нищівного удару. Із заходу на них наступали фракійці й галати, а з-за Дону – сармати. Розміри величезної держави скоротилися до меж Криму та Нижнього Дніпра. Столицею «Малої Скіфії» став Неаполь Скіфський, руїни якого зараз можна відвідати на околиці Сімферополя. У III столітті нашої ери римський флот під командуванням Плавія Сільвана завдав скіфам жорстокої поразки. Справу довершили боспорські царі, алани й готи.
(79-85) Але й це ще не був кінець. Якось мисливці з войовничого племені гунів вистежували дичину на березі Меотійського озера (Азовське море). Раптом вони побачили чудового оленя, який увійшов у воду. Зачаровані, вони вирушили за ним і ... перейшли озеро через нинішню Керченську протоку. Так чарівний олень привів мисливців на скіфські землі. Гуни вирішили, що це було божественне провидіння. Більшість полонених скіфів вони принесли в жертву перемозі, а решту обернули в рабство.
(86, 87) Так у 375 році після гунського нашестя завершилася тисячолітня історія величних і грізних скіфів. Владні й жорстокі, вони стали жертвами собі подібних.
За Н. Михайловою, журнал «Міжнародний туризм» 860 слів
29. Відомості про скіфів авторка черпає з писемних джерел
А Бориса Мозолевського Б Александра Македонського
В Геродота Галікарнаського Г Плавія Сільвана
30. Напівжирний шрифт авторка використовує для відокремлення
А легенди від історичної правди Б основної інформації від другорядної
В думок археологів від власних спостережень Г журналістської оповіді від наукового викладу
В думок археологів від власних спостережень Г журналістської оповіді від наукового викладу
31. У тексті немає мікротеми
A перемоги скіфів над персами Б легендарне народження скіфів
В релігійні уявлення скіфів Г робота археологів зі скіфськими похованнями
В релігійні уявлення скіфів Г робота археологів зі скіфськими похованнями
32. Відповідність грецьких і скіфських богів, згаданих у тексті, є правильною в усіх рядках, ОКРІМ
А Табіті – Гестія Б Аргімпаса – Афродіта В Папай – Зевс Г Арей – Геракл
33. Загальну думку автора про долю скіфів найкраще окреслює крилатий вислів
А Все гине – слава не поляже (Т. Шевченко).
Б Хто взяв меч, від меча й загине (Біблія).
В Щастя всіх прийде по наших аж кістках (І. Франко).
Г Миру не ждуть – мир завойовують (П. Тичина).
Б Хто взяв меч, від меча й загине (Біблія).
В Щастя всіх прийде по наших аж кістках (І. Франко).
Г Миру не ждуть – мир завойовують (П. Тичина).
34. Беручи до уваги те, що слово «ельдорадо» (El Dorado іспанською – «позолота») означає «фантастично багата місцевість, яку розшукували іспанці, завойовуючи Південну Америку», доречним можна вважати тлумачення заголовка тексту, наведене в рядку
А світ, заселений давніми божествами та підземними крилатими тваринами
Б простори українських степів, так і не підкорені войовничими скіфами
В загадкова країна казкових скарбів, яка існувала на території України
Г земля неозорих просторів і неймовірних багатств, яка навряд чи існує насправді
Б простори українських степів, так і не підкорені войовничими скіфами
В загадкова країна казкових скарбів, яка існувала на території України
Г земля неозорих просторів і неймовірних багатств, яка навряд чи існує насправді
35. Прочитайте перелік підзаголовків до частин тексту, пронумерованих римськими цифрами.
Сини Геракла. Скіфські держави. Степові піраміди. Останні століття.
У цьому переліку бракує підзаголовка до частини
А II Б III B IV Г V
У цьому переліку бракує підзаголовка до частини
А II Б III B IV Г V
36. Запропоноване фото є ілюстрацією до рядків тексту
ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Напишіть твір-роздум на тему «У чому цінність людського життя».
Наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури (укажіть проблему порушену письменником, назву твору, назвіть художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичні факти або випадки з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Орієнтовний обсяг роботи - 1 сторінка учнівського зошита.
Варіант 2
Завдання 1 – 10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
1. Апостроф на місці пропуску треба писати в усіх словах рядкаА черв..ячок, в..юнкий, р..юмсати Б пір..їнка, трав..янистий, зів..яти
В без..іменний, п..єса, з..єднаний Г міл..ярд, жнив..яний, пред..явник
В без..іменний, п..єса, з..єднаний Г міл..ярд, жнив..яний, пред..явник
2. Антонімічну пару вжито в прислів'ї
А Рідня до півдня, а як сонце зайде – ніхто не знайде!
Б Діти – як квіти: поливай, то ростимуть. В У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Г Малі діти – малий клопіт, а підростуть – буде великий.
Г Малі діти – малий клопіт, а підростуть – буде великий.
3. Правильною є форма займенника в словосполученні
А всим підприємцям Б з твоєго району В звернутися до їх Г на тім березі ріки
4. Другий склад наголошений у слові
А запитання Б сантиметр В завдання Г одинадцять
5. Граматичну помилку допущено в реченні
А Край дороги, якою їхали вершники, густо цвіли ромашки.
Б Степ розлігся перед мандрівником, який переливався барвами весняного цвіту.
В Це був красивий молодий хлопець, який лише вчора покинув шкільну парту.
Г Мліла під блакитним небом земля, яка напоєна була життєдайним теплом весняного сонця.
Б Степ розлігся перед мандрівником, який переливався барвами весняного цвіту.
В Це був красивий молодий хлопець, який лише вчора покинув шкільну парту.
Г Мліла під блакитним небом земля, яка напоєна була життєдайним теплом весняного сонця.
6. Спільнокореневим до слова «сонний» є
А спросонку Б унісон В соняшник Г соната
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі(В,в) ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к) иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи, сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з) емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.
7. Синонімом до прикметника «розлоге» в третьому реченні тексту є слово
А похиле Б гіллясте В коренастее Г листяне
8. З маленької букви в тексті треба писати слово
А (В,в)ерхня Б (К,к)иївської В (П,п)івденних Г (3,з)емлі
9. Простим є речення друге третє
А друге Б третє В четверте Г п'яте
10. Відокремленою обставиною ускладнено речення
А перше Б друге В третє Г п'яте
Завдання 11–23 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний.
11. Підкреслені букви позначають однаковий звук у кожному слові рядка
А джміль, добро, дріб Б просьба, вісь, сьогодні В дзбан, зберегти, зжати
Г якби, ґвалт, екзистенція Д вчиться, тьмяний, боротьба
Г якби, ґвалт, екзистенція Д вчиться, тьмяний, боротьба
12. Редагування потребує сполука в рядку
А упродовж місяця, на протязі місяця Б згадати між іншим, принагідно згадати
В дотепер не з'ясовано, досі не з'ясовано Г насамперед знати, передусім знати
Д знайти без зволікань, знайти негайно
В дотепер не з'ясовано, досі не з'ясовано Г насамперед знати, передусім знати
Д знайти без зволікань, знайти негайно
13. Помилку в написанні слова допущено в рядку
А кипарис, азимут, косінус Б інженер, скепсис, символіст
В дивізіон, антагонізм, шкіпер Г партитура, афоризм, акціонер Д аквамарин, сюїта, шифон
В дивізіон, антагонізм, шкіпер Г партитура, афоризм, акціонер Д аквамарин, сюїта, шифон
14. Усі слова треба писати зі сполучною буквою о в рядку
А земл..роб, вол..любний, вогн..гасник, бур..лом
Б крок..мір, зор..пад, овоч..сховище, прац..любний
В яйц..подібний, ліс..степ, земл..трус, панел..віз
Г піш..хід, брон..бійний, житт..дайний, чорн..земний
Д тисяч..літній, гірнич..рудний, світ..гляд, дощ..мір
В яйц..подібний, ліс..степ, земл..трус, панел..віз
Г піш..хід, брон..бійний, житт..дайний, чорн..земний
Д тисяч..літній, гірнич..рудний, світ..гляд, дощ..мір
15. Букву е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
А ск..листий, бр..ніти, кач..чка Б в..рховний, кор..дор, р..берце
В кл..котіти, прич..пити, р..шітце Г вибор..ць, зб..рігається, ц..тата
Д кош..чок, р..місник, розробл..ний
В кл..котіти, прич..пити, р..шітце Г вибор..ць, зб..рігається, ц..тата
Д кош..чок, р..місник, розробл..ний
16. Букву в треба писати на місці обох пропусків рядка
А ..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)
Б ..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)
В ..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)
Г ..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)
Д ..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)
Б ..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)
В ..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)
Г ..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)
Д ..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)
17. Помилку у відмінюванні іменників допущено в рядку
А концерт Олега Білоноженко Б вдячність Ірині Савченко
В офіс Марини Козачук Г практикум Івана Ющука Д роман Олександра Дюма
В офіс Марини Козачук Г практикум Івана Ющука Д роман Олександра Дюма
18.Порушено норму відмінювання числівника в рядку
А Швидкість бігу гепарда – від сто двадцяти до сто сорока кілометрів за годину.
Б На змаганнях директор нагородив п'ятьох учнів.
В Серед восьмисот сорока семи приток Дніпра є велика річка Прип'ять.
Г Прийшовши на спортмайданчик, він зустрів там сімох однокласників.
Д Запорозька чайка вміщала від п'ятдесяти до сімдесяти козаків.
Б На змаганнях директор нагородив п'ятьох учнів.
В Серед восьмисот сорока семи приток Дніпра є велика річка Прип'ять.
Г Прийшовши на спортмайданчик, він зустрів там сімох однокласників.
Д Запорозька чайка вміщала від п'ятдесяти до сімдесяти козаків.
19. Немає помилок у дієслівних формах рядка
А колишемо, шлють, хотять Б мовчимо, відповіси, клеїмо
В біжать, стелишся, їсиш Г дуєте, стовбичать, кришуть Д будять, гоють, засиплешся
В біжать, стелишся, їсиш Г дуєте, стовбичать, кришуть Д будять, гоють, засиплешся
20. Між однорідними членами речення й узагальнювальним словом треба поставити тире в рядку (розділові знаки пропущено)
А Усі українські музичні інструменти поділяються на ударні, духові та струнні.
Б В обручі робили прорізи куди вмонтовували маленькі дзвіночки металеві пластини-брязкальця усе, що могло видавати дзвін.
В Крім того для створення шумових ефектів використовували деякі предмети побуту як-от підкову рубель качалку тощо.
Г Інші ударні інструменти тулумбаси бугаї набули великого поширення на Запорозькій Січі.
Д Наш народ створив також цілий ряд духових інструментів наприклад сопілку трембіту ріг сурму трубу волинку.
Б В обручі робили прорізи куди вмонтовували маленькі дзвіночки металеві пластини-брязкальця усе, що могло видавати дзвін.
В Крім того для створення шумових ефектів використовували деякі предмети побуту як-от підкову рубель качалку тощо.
Г Інші ударні інструменти тулумбаси бугаї набули великого поширення на Запорозькій Січі.
Д Наш народ створив також цілий ряд духових інструментів наприклад сопілку трембіту ріг сурму трубу волинку.
21. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Земля не може жити без сонця ...» вибрати
А а людина – без щастя. Б і води, цих першооснов життя.
В як квітка без води. Г тому що усе живе загине. Д яке яскраво світить високо в небі.
В як квітка без води. Г тому що усе живе загине. Д яке яскраво світить високо в небі.
22. Прочитайте речення.
Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці.
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1 Б 2 В 3 Г 4
23. Прочитайте речення. Студентка [...] перевтому, блискуче склала іспит.
Замість пропуску можуть стояти всі слова, ОКРІМ
А не дивлячись на Б незважаючи на В забувши про Г подолавши Д попри
У завданнях 24–28 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
24. З'ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Щодня ми реалізуємо себе, (1) виявляючи своє ставлення (2) до навколишнього світу, і найповніше,(3) найглибше (4) цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.
А дієприслівник (форма дієслова) Б прикметник В займенник Г прийменник Д прислівник
25. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням.
Фразеологізм
1 гнути кирпу
2 мотати на вус 3 водити за носа 4 ловити ґав |
Значення
А байдикувати
Б помічати В зазнаватися Г обдурювати Д сварити |
26. З'ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропуску в кожному наведеному реченні.
Розділовий знак
1 кома
2 двокрапка
3 лапки
4 тире |
Речення
А «Сьогодні ж додому, – повторив Сахно і додав […] – Ходімо подарунки дітям купувати».
Б «Наша артіль бідна, – сказав старий – і кидати […] шаланду в морі не годиться». В «Лиши біду, нехай щезає від тебе! – радив спокійно хлопець [...] – Нема з ким говорити!» Г «Стій, – гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала? » Д «Як дивно все відбувається. Як дивно! […] – думав Микола. |
27. Установіть відповідність між видом односкладного речення та його прикладом.
Вид односкладного речення
називне означено- особове неозначено-особове безособове |
Приклад
А Допоки горіти буде долоні твоєї дотик.
Б Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни. В Криштальний промінь сміливого сонця. Г Шкода даремно згаяного часу. Д Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю. |
28. З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова.
Член речення
1 підмет
2 присудок 3 означення 4 обставина |
Речення
А Щирі друзі глечика не поб'ють.
Б Учорашнє ніби сон, що випурхнув з очей. В На десерт подали сік із полуниць. Г Перехожі з подивом поглядали на дівчину. Д Ніч осіння на дош і туман багата. |
Читання й аналіз тексту
Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний.
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
«Мальовані історії»: українська версія
(1-6) «Комікс» – загальновживаний термін, який у перекладі означає «кумедний». Щоправда, нині в Європі власне коміксами називають лише видане в Америці, французи найменували це «стрічка малюнків», японці – «манга» тощо. Українські майстри, які працюють у цьому жанрі, називають такі твори «мальованими історіями». Словом, кожна нація має свій продукт з особливою назвою й походженням. Схожий лише спосіб висловлювання, решта – геть різне.
(7-12) У свідомості пересічної людини слово «комікс» найчастіше асоціюється з чимось комічним і несерйозним, тож не дивно, що й ставлення до коміксів іноді відповідне: мовляв, легке чтиво для тинейджерів. Та скептики були б, напевно, здивовані, зазирнувши в минуле й побачивши одну з перших «мальованих історій» у японському монастирі XII ст. Базові прийоми жанру, рухи й жести персонажів були запозичені саме з цих найперших робіт.
(13-28) Загалом історію коміксів сміливо можна споріднювати з наскельним живописом. Давні люди не просто намагалися зобразити картину – це був сюжет, низка подій, наприклад полювання на звіра. «Перші письмена, імовірно, трансформувалися в ієрогліфи, – розповідає художник Олексій Чебикін. – У єгиптян це взагалі суцільний комікс! Або візьмімо китайське письмо: ієрогліф «будинок» справді схожий на будинок, ієрогліф «людина» має «стовбур», «руки-ноги»... Із Греції до нас прийшла традиція навколо ікони малювати житія! Подивившись на розписи церков за тамтешнім каноном, можна прочитати майже все Святе Письмо. Там якраз і поєднано зображення святого з текстовим супроводом». Традицію оповідей у малюнках було помічено в XVI-XVII ст., коли в Барселоні та Валенсії почали поширювати малюнки для простого люду. Це були перекази життя святих у вигляді невеликих відбитків гравюр на кольорових аркушах. У Європі й Штатах у теперішньому вигляді мальовані історії ввійшли в обіг майже водночас, та практичні американці перші поставили це на комерційну основу. Першим бізнес-коміксом стали історії про Жовтого Хлопчика – «Yellow Kid». Правда, сьогодні Європу й Америку швидкими темпами заповнює азійська, передусім японська, традиція.
(29-42) Як і в усьому, у створенні коміксів японці дотримуються традицій. Манги досі малюють тушшю, вони чорно-білі й послідовність картинок ведуть ззаду наперед – згідно з канонами місцевого правопису. Такої самої послідовності автори наполегливо просять дотримуватися під час видання перекладів – мовляв, від цього кардинально залежить правильність сприймання історії. Адже це, на перший погляд, нехитре мистецтво здатне проникати у свідомість значно глибше, швидше й непомітніше, ніж література чи кіно. Майстерно переданий у формі коміксу «меседж» може слугувати ефективним рушієм, чи навіть засобом певного впливу. У цьому, зокрема, переконаний Віталій Сікарчук, більш знаний під псевдонімом Пекельного Бульби. «За освітою я вчитель, свого часу викладав у школі, – каже вій. – І комікс ставав у пригоді, щоб показати учням той чи інший приклад. Цей жанр не має аналогів – він невибагливий, не вимагає особливої підготовки. Є, звісно, комікси, виконані на високому рівні, але водночас можна малювати абсолютний примітив у сенсі виконання, і це сприйматимуть!»
(43-50) В Україні навіть тоді, коли ще не відоме було слово «комікс» і не знані були приклади мальованої історії з Європи, цей жанр поступово розвивався. Серед корифеїв – графік-ілюстратор Георгій Малаков. У дитинстві він вигадував зразки цього жанру – жив у Києві під окупацією, придумував героїв, зображував сюжети про війну... Відомий художник Ігор Вишинський, автор багатьох ілюстрацій до дитячої літератури, створював повноцінні комікси про друзів-художників. Придумував їм образи, кумедні ситуації, розповідав про уявну державу в центрі Європи, де були представники різних націй. Твір займав понад 300 сторінок.
(51-58) Нині в нас мистецтво «мальованих оповідей» теж активно розвивається, але комікси рідко виходять на широку публіку. Опитані «коміксисти» бачать два шляхи виживання. Перший – це «йти» в російські видавництва, адже вітчизняних зразків жанру в чистому вигляді практично ніде не друкують. Другий – ховатися в арт-підпіллі, що рясно квітне в мережі Інтернет і в самвидаві. «Офіційні видання, на жаль, надають перевагу російськомовному продукту, як і преса чи кінематограф, – каже О. Чебикін. – У нашій країні досі вважають, що ринок сусідів ширший, тож випускати російською – економічно вигідніше».
(59-74) 3 огляду на непевний статус вітчизняних «мальованих історій» говорити про власну сучасну школу коміксу поки що рано. Однак це може бути нашою перевагою. «Відсутність школи має свої плюси: не існує обмежень, – уважає Пекельний Бульба. – Може, це і вплине на розвиток, на створення своєрідної течії в нас». Проте, на думку Олексія Чебикіна, школа української мальованої історії таки формується: «Наша школа справді дуже відрізняється від французької, російської, молдовської... Мені важко схарактеризувати ці особливості....Різниця в графічному матеріалі. Школа української графіки була завжди відмінна й відокремлена від європейської, хоча – закорінена вона саме в Європі – перші її представники навчалися у Німеччині. Багато хто здобував освіту в Росії знову-таки від художників, які навчалися в Італії. У Львові своя ситуація: вони й до 1920 року мали тісні стосунки з Польщею та Німеччиною, і це відчутно... Київська Русь дала свій симбіоз, коли грецька школа, що прийшла з Візантії, поєдналася зі скандинавським мінімалізмом і структурою. І в нас згодом з'явилося «реалістичне бароко», коли зображення ніби щільно переплетене з декоративним трактуванням: звідти наші примітивісти, яких ми знаємо. Українська графіка близька до латиноамериканської».
(75-80) Хай там як, ми маємо величезний простір для творчості в галузі коміксу, невичерпний потенціал, неймовірну кількість власних супергероїв, є що обігрувати, де розвернутися, і кожен може знайти своє. Тож навіть у сьогоднішніх обмежених умовах ентузіасти знаходять один одного й, не чекаючи «манни з неба», чи то пак від видавців, вигадують спільні проекти, фестивалі, віртуальні спільноти тощо. Словом, є надія, що наша «мальована історія» житиме!
За Н. Михайловою, журнал "Міжнародний туризм" 860 слів
29. «Пекельний Бульба» – творчий псевдонім
А Олексія Чебикіна Б Ігоря Вишинського В Віталія Сікарчука Г Георгія Малакова
30. Варваризм «меседж», ужитий у тексті (рядки 35-36), можна було б замінити зі збереженням його контекстуального змісту словом
А лист Б лейтмотив В слоган Г послання
31. У тексті НЕ РОЗКРИТО мікротему, наведену в рядку
А проблеми сучасних вітчизняних коміксистів
Б особливості української традиції жанру коміксу
В специфіка українських шанувальників коміксів Г ґенеза коміксів у світовому контексті
В специфіка українських шанувальників коміксів Г ґенеза коміксів у світовому контексті
32. Відповідають позиції Олексія Чебикіна щодо особливостей вітчизняної традиції творення коміксів (рядки 62-74) усі твердження, ОКРІМ
А Специфіка вітчизняної графіки стала результатом поєднання греко-візантійської та скандинавської графічних традицій.
Б Маючи генетичний зв'язок з європейською традицією, вітчизняна графіка водночас характеризується своєрідною технікою.
В Творчість львівських графіків особливо виразно засвідчує єдність вітчизняної та західноєвропейської традицій.
Г Вітчизняна графіка у творенні коміксів найбільш подібна до європейської, з якою мала давні постійні зв'язки.
Б Маючи генетичний зв'язок з європейською традицією, вітчизняна графіка водночас характеризується своєрідною технікою.
В Творчість львівських графіків особливо виразно засвідчує єдність вітчизняної та західноєвропейської традицій.
Г Вітчизняна графіка у творенні коміксів найбільш подібна до європейської, з якою мала давні постійні зв'язки.
33. НЕПРАВИЛЬНИМ стосовно тексту є висновкове твердження в рядку
А Комікси не варто використовувати в навчальному процесі через їх сильний вплив на свідомість.
Б Причини сучасного непевного статусу вітчизняної школи коміксів лежать в економічній площині.
В Продаж коміксів у багатьох країнах є цілою індустрією, початки якої сягають ще ХVІ-ХVІІ століть.
Г Сучасна японська школа манги помітно впливає на інші традиції «оповідей у малюнках».
Б Причини сучасного непевного статусу вітчизняної школи коміксів лежать в економічній площині.
В Продаж коміксів у багатьох країнах є цілою індустрією, початки якої сягають ще ХVІ-ХVІІ століть.
Г Сучасна японська школа манги помітно впливає на інші традиції «оповідей у малюнках».
34. За типом мовлення текст є
А розповіддю з елементами роздуму Б описом з елементами розповіді
В роздумом з елементами опису Г описом з елементами роздуму
В роздумом з елементами опису Г описом з елементами роздуму
35. Ідею тексту найточніше передає фрагмент, наведений у рядку
А Словом, кожна нація має свій продукт [комікси] з особливою назвою й походженням. Схожий лише спосіб висловлювання, решта – геть різне (рядки 5-6).
Б Цей жанр не має аналогів – він невибагливий, не вимагає особливої підготовки. Є, звісно, комікси, виконані на високому рівні, але водночас – можна малювати абсолютний примітив у сенсі виконання, і це сприйматимуть (рядки 39-42).
В 3 огляду на непевний статус вітчизняних «мальованих історій» говорити про власну сучасну школу коміксу поки що рано. Однак це може бути нашою перевагою (рядки 59-61).
Г ...ми маємо величезний простір для творчості в галузі коміксу, невичерпний потенціал, неймовірну кількість власних супергероїв, є що обігрувати, де розвернутися... (рядки 75-77).
Б Цей жанр не має аналогів – він невибагливий, не вимагає особливої підготовки. Є, звісно, комікси, виконані на високому рівні, але водночас – можна малювати абсолютний примітив у сенсі виконання, і це сприйматимуть (рядки 39-42).
В 3 огляду на непевний статус вітчизняних «мальованих історій» говорити про власну сучасну школу коміксу поки що рано. Однак це може бути нашою перевагою (рядки 59-61).
Г ...ми маємо величезний простір для творчості в галузі коміксу, невичерпний потенціал, неймовірну кількість власних супергероїв, є що обігрувати, де розвернутися... (рядки 75-77).
36. Думку про те, що комікси є універсальним для людства жанром, підтверджують усі фрагменти тексту, ОКРІМ
А ...власне коміксами називають лише видане в Америці, французи найменували це «стрічка малюнків», японці – «манга» тощо... Словом, кожна нація має свій продукт з особливою назвою й походженням. Схожий лише спосіб висловлювання, решта – геть різне (рядки 2-6).
Б У свідомості пересічної людини слово «комікс» найчастіше асоціюється з чимось комічним і несерйозним, тож не дивно, що й ставлення до коміксів іноді відповідне: мовляв, легке чтиво для тинейджерів (рядки 7-9).
В Загалом історію коміксів сміливо можна споріднювати з наскельним живописом. Давні люди не просто намагалися зобразити картину – це був сюжет, низка подій, наприклад полювання на звіра (рядки 13-15).
Г В Україні навіть тоді, коли ще не відоме було слово «комікс» і не знані були приклади мальованої історії з Європи, цей жанр поступово розвивався (рядки 43-44).
Б У свідомості пересічної людини слово «комікс» найчастіше асоціюється з чимось комічним і несерйозним, тож не дивно, що й ставлення до коміксів іноді відповідне: мовляв, легке чтиво для тинейджерів (рядки 7-9).
В Загалом історію коміксів сміливо можна споріднювати з наскельним живописом. Давні люди не просто намагалися зобразити картину – це був сюжет, низка подій, наприклад полювання на звіра (рядки 13-15).
Г В Україні навіть тоді, коли ще не відоме було слово «комікс» і не знані були приклади мальованої історії з Європи, цей жанр поступово розвивався (рядки 43-44).
ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Напишіть твір-роздум на тему «У чому цінність людського життя».
Наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури (укажіть проблему порушену письменником, назву твору, назвіть художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичні факти або випадки з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Орієнтовний обсяг роботи - 1 сторінка учнівського зошита.
Немає коментарів:
Дописати коментар