АДАПТАЦІЯ П’ЯТИКЛАСНИКА
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ УЧНІВ
ПСИХОЛОГІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ВІКУ
Вік п'ятикласників –
це перехід від молодшого шкільного віку до молодшого підлітка. Психологічно цей
період пов'язаний із поступовим формуванням почуття дорослості, яке, у першу
чергу, свідчить про розвиток особистості підлітка.
Шлях усвідомлювання
себе є важливим. Проте бажання реалізуватися як особистість призводить до
відчуження від усіх, чий авторитет до цього часу був незаперечним, і в першу
чергу від батьків.
Зовні це виявляється
в негативізмі – бажанні протистояти наказам, порадам дорослих. Через це виникає
багато конфліктів.
При цьому негативізм
– первинна форма механізму відчуження – свідчить про початок пошуку підлітком
особистої унікальності, пізнання особистого “Я”.
На цьому етапі
важливо сприяти встановленню довірливо-дружніх стосунків з однолітками
У цій дружбі
моделюються соціальні взаємостосунки, моральні цінності.
Пізнання іншої,
схожої особистості дає можливість дитині побачити себе, як у дзеркалі.
Провідна навчальна
діяльність поступово змінюється на провідну діяльність спілкування.
Зважаючи на високу
розумову активність молодших підлітків, батьки і вчителі повинні контролювати,
щоб розвиток здібностей протікав у позитивному емоційному ключі.
Досить часто учні
виявляють так звану “дорослість”: вимагають поваги, прагнуть самостійності,
серйозного та довірливого ставлення з боку дорослих.
У звязку з початком
етапу статевого дозрівання змінюється характер пізнавальної діяльності молодших
підлітків: виконання певних видів робіт потребує більше часу.
Діти частіше
відволікаються, можуть бути роздратованими, неуважними, неадекватно реагувати
на зауваження тощо.
Діти хочуть почувати
себе частиною колективу, жити з ним спільним життям, мати друзів, спілкуватись
з ними.
ПРОБЛЕМИ АДАПТАЦІЇ У
П’ЯТОМУ КЛАСІ
•
Різні вчителі, імена яких необхідно запам'ятати
•
Незвичайний розклад
•
Багато нових кабінетів, незнайома обстановка
•
Нові учні у класі (або сам учень переведений до нового
класу)
•
Новий класний керівник
•
Віковий конфлікт (у середній школі – п'ятикласники
найменші, а в початковій школі були вже найстаршими)
•
Проблеми зі старшими учнями.
•
Школярі переживають важкий психологічний стрес. Адаптація
може тривати від одного місяця до року.
•
До нових умов, соціальних відносин учні пристосовуються
по-різному, більшість схильна до дезадаптації – дитина стає неуважною, менш
відповідальною, може погіршуватись успішність, продуктивність роботи
знижується, зростає рівень неспокою, з вчителями виявляється почуття
невпевненості.
Успіх адаптації молодшого підлітка
залежить від:
•
Здатності встановлювати міжособистісні стосунки з
учителями;
•
Навичок гідної поведінки з новими однолітками і вміння
спілкуватися з ними, товаришувати.
•
Уміння дотримуватися класних і шкільних правил життя
•
Позитивного ставлення до себе і шкільного світу.
ЯК ЗАБЕЗПЕЧИТИ
ГАРМОНІЙНЕ НАВЧАННЯ ДИТИНИ?
Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи.
Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність,
поведінку, взаємостосунки з іншими дітьми.
Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та
заохочень
Допомагайте дитині
виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі.
Допоможіть дитині
відчути інтерес до того, що викладають у школі.
Особливі зусилля
прикладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі,
коли у шкільному житті дитини відбуваються зміни.
Як стати другом для дитини?
Немає коментарів:
Дописати коментар