Дистанційне навчання

Методика



Календарно-тематичне планування уроків  на 2019-2020 н. р
-https://drive.google.com/open?id=1ydJTzTP_T3MNSNXxgko6nijKT17i8y-p



Що таке  ейдетика та метод піктограми?
На сучасному етапі розвитку освіти велика увага приділяється технологіям, які б сприяли розвитку особистості учня і робили б процес навчання цікавим та ефективним.
Однією з таких технологій є ейдетика (грецьк. "ейдос" – образ).
Ейдетизм – психічне явище, що полягає у здатності відтворювати яскравий наочний образ переважно тоді, коли об’єкт, який викликає цей образ, вже безпосередньо не діє на орган чуття через тривалий час.
Впровадження ейдетичних методів і прийомів сприяє підвищенню ролі розвивального аспекту навчання, що своєю чергою веде до успішного засвоєння знань, умінь та навичок учнями, дозволяє їм психологічно, комфортно та легко здобувати нові знання, отримувати задоволення від реалізації своїх здібностей. Використання ейдетичних прийомів сприяє розвитку пам'яті, уяви, творчого мислення та вміння швидко і точно відтворити отриману інформацію. Тож учні мають можливість відчувати себе впевнено у вирі інформації, яку вони отримують під час навчання.
Особливістю роботи на уроках української літератури є максимальне впровадження на уроках комунікативного методу. Цієї мети можна досягти, якщо створити на уроках певні умови, коли вчитель бере до уваги те, що діти не можуть довго зосереджувати увагу, завдання повинні бути прості і зрозумілі для учнів. Учням 5-6 класів завжди подобається малювати, тому саме це і стане у нагоді для використання методу піктографічного письма.
Учням часто доводиться вчити вірші, римовані рядки та скоромовки. Тому постала проблема: зробити процес заучування легким і цікавим.
Метод піктограм – це те саме малюнкове письмо, де слова замінені символами або спрощеними малюнками. І тут процес письма стає дуже індивідуальним, зрозумілим тому, хто цей малюнок або символ створив. Крім того не до всіх слів можна намалювати піктограму, тоді малюється образ – асоціація до даного слова. А це ж справа особиста.
Так, наприклад, слова "щастя" або щасливий" кожна дитина сприймає по-своєму, і малюнки-піктограми у всіх дітей будуть різні. Для одних це людина з посмішкою, для інших – домашній улюбленець, а ще для декого просто зображення цукерки.
Учні залюбки перетворюють інформацію, що отримують на уроках, у малюнки, схожі на комікси, тому відтепер "вивчити" – означає" розказати цікаву, веселу історію за допомогою малюнків".
Учні можуть володіти лексичними одиницями, мовними штампами, але дуже часто не можуть оформити своє висловлювання у зв’язне. Тому, якщо ми говоримо про використання методу піктографічного письма для розвитку монологічного мовлення, то це є дуже доцільним і виправданим.
Малюнки ніби систематизують певний (запропонований вчителем, згідно програмних вимог) об’єм інформації і учневі залишається лише тільки відтворити цю інформацію шляхом найменших зусиль. Відтворення раніше намальованих образів відбувається тоді, коли об’єкт, який викликає цей образ не діє безпосередньо на органи чуття, навіть через тривалий час.
Учні дуже добре опановують цей метод. Але дуже важливо дотримуватись наступних правил.
Правило трансформації
Початкова буква або буквосполучення є складовою малюнка, образу, або це просто написано на малюнку. Можна підсилити сприйняття за допомогою кольору.
Правило "маленьких" службових слів
Якщо в процесі засвоєння інформації учні роблять помилки у відтворенні прийменників на інших "маленьких" слів, тоді ці слова дописуються чи домальовуються в ключовий малюнок.
Правило швидкого зчитування інформації з малюнків
Робиться установка на певний темп. За зразком відпрацьовується темп із оплесками на кожне слово та ін.
Правило рефлекторності
У результаті багаторазового повторювання інформація легко, без напруження відтворюється (рефлекторний рівень)
Правило поетапності виконання завдання
І етап – малюнок;
ІІ етап – зчитування інформації з малюнка;
ІІІ етап – зчитування інформації з пам’яті.
Коли учні дуже успішно опановують цей метод, зможуть самостійно без допомоги вчителя використовувати його на віршах, тоді можна буде працювати і з прозовими текстами.
ПРИКЛАДИ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПІКТОГРАМ ПРИ ВИВЧЕННІ ВІРШІВ НАПАМ’ЯТЬ
Дрімають села. Ясно ще / осіннє сонце сяє, / та холодом осіннім вже / в повітрі повіває. / Темно-зеленії садки / дрімають вже без плоду, / і тихо гріються хатки, / і верби гнуться в воду… (І. Франко.)
Тече вода з-під явора / яром на долину. Пишається над водою / червона калина. / Пишається калинонька, / явір молодіє, / а кругом їх верболози / й лози зеленіють. (Т. Шевченко.)
…Світає, / край неба палає, / соловейко в темнім гаї / сонце зустрічає. / Тихесенько вітер віє, / степи, лани мріють, / між ярами над ставами / верби зеленіють. / Сади рясні похилились, / тополі поволі / стоять собі, мов сторожі / розмовляють з полем. (Т. Шевченко.)
ПРИКЛАД ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ ПІКТОГРАМИ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРОЗОВИХ ТВОРІВ. ВИДИ ЕЙДОС-КОНСПЕКТІВ.
Ейдос-конспект — це роздуми, породжені образністю тексту, які супроводжуються створенням власних образів на основі цитат твору.
Ейдос-конспект поєднує в собі опорний конспект (теоретичні знання) та ілюстрації до твору, задіюючи одночасно логічне та образне мислення.
За змістом ейдос-конспекти можна розділити на кілька груп:
— ті, що відображають особливості художнього світу письменника;
— ті, що розкривають тематику, проблематику, ідейний зміст, композицію твору;
— ті, що допомагають аналізувати образ, — персонаж;
— ті, що передають роль словесного образу або художньої деталі у творі;
— ті, що проводять літературні паралелі.
Слово о полку Ігоревім (відтворено перебіг подій у творі)
Микола Куліш "Мина Мазайло" (ейдос-конспект). Автор: учитель української мови та літератури Троїцької ЗОШ І - ІІІ ступенів Аліференко Олена Петрівна, спеціаліст вищої категорії
Іван Карпенко-Карий "Хазяїн" (ейдос-конспект). Автор: учитель української мови та літератури Троїцької ЗОШ І - ІІІ ступенів Аліференко Олена Петрівна, спеціаліст вищої категорії
Олексій Коломієць "Дикий Ангел" (ейдос-конспект). Автор: учитель української мови та літератури Троїцької ЗОШ І - ІІІ ступенів Аліференко Олена Петрівна, спеціаліст вищої категорії
Михайло Коцюбинський "Тіні забутих предків" (ейдос-конспект). Автор: учитель української мови та літератури Троїцької ЗОШ І - ІІІ ступенів Аліференко Олена Петрівна, спеціаліст вищої категорії

Немає коментарів:

Дописати коментар