27 грудня - день пам’яті Мелетія Смотрицького
(бл. 1577 - 17(27).12.1633)
Мелетій
Смотрицький - талановитий письменник, педагог, ерудит, людина всебічної
європейської освіти, який постійно переймався долею свого народу й
своєї церкви і робив для них все, що міг. Це не був учений "не від миру
сього" - його публіцистичні твори, наповнені "премудрістю", сучасники
читали, перечитували, обговорювали всюди, де знаходилася хоча б одна
письменна людина.
Біографія та творчий шлях полеміста і педагога
Мелетій (світське ім'я - Максим)
Смотрицький (1577 - 1633 рр.) народився на Поділлі, в селі Смотричі в
небагатій православній шляхетній родині. Його батько Герасим Смотрицький
був ректором
славетної Острозької академії, знаним письменником і поетом; це він разом з Іваном Федоровим видрукував Острозьку Біблію. Мелетій Смотрицький навчався в Острозькій академії, де його наставником був грек Кирило Лукарис, майбутній Константинопольський патріарх, а далі - у єзуїтській Віленській академії. Пізніше він поїхав за кордон для завершення освіти й слухав лекції в кількох знаних польських і німецьких університетах, зокрема, у Віттенберзькому (Віттенберг - місто, де католицький чернець Мартін Лютер вперше оприлюднив свої відомі тези-звинувачення проти Католицької церкви). Ідеї Реформації глибоко вплинули на шляхтича з Поділля. У західних університетах Смотрицький отримав всебічну класичну освіту, познайомився з античною культурою, з філософами та письменниками Відродження, мав змогу порівняти системи освіти й філософії різних країн, конфесій, університетів, а головне - став свідомим раціоналістом і прихильником свободи переконань. Смотрицький знав чимало мов, включно із старожитніми біблійними, і був одним із найосвіченіших людей свого часу.
славетної Острозької академії, знаним письменником і поетом; це він разом з Іваном Федоровим видрукував Острозьку Біблію. Мелетій Смотрицький навчався в Острозькій академії, де його наставником був грек Кирило Лукарис, майбутній Константинопольський патріарх, а далі - у єзуїтській Віленській академії. Пізніше він поїхав за кордон для завершення освіти й слухав лекції в кількох знаних польських і німецьких університетах, зокрема, у Віттенберзькому (Віттенберг - місто, де католицький чернець Мартін Лютер вперше оприлюднив свої відомі тези-звинувачення проти Католицької церкви). Ідеї Реформації глибоко вплинули на шляхтича з Поділля. У західних університетах Смотрицький отримав всебічну класичну освіту, познайомився з античною культурою, з філософами та письменниками Відродження, мав змогу порівняти системи освіти й філософії різних країн, конфесій, університетів, а головне - став свідомим раціоналістом і прихильником свободи переконань. Смотрицький знав чимало мов, включно із старожитніми біблійними, і був одним із найосвіченіших людей свого часу.
Повернувшись у рідний край (1604), де його сприймали
"як оракула", Смотрицький активно включився в суспільну полеміку - став
на захист прав упослідженої у Речі Посполитій українсько-білоруської
православної церкви. Під його впливом міщани Мінська засновують церковне
братство, зводять новий храм; а дехто із тих, хто прийняв Унію,
повертається до православ'я. Невдовзі Максим Смотрицький переїжджає до
Вільна і постійно живе, як світська людина, у Святодухівський обителі.
Монастирське життя мало сковувало молодого вченого.
Деякий час Максим Смотрицький працював ректором Києво-Братської школи, де викладав латину.
Та 1617 року він знову повернувся до Вільно і прийняв тут чернецтво під іменем Мелетія.
1620 року в житті Смотрицького відбулася важлива подія - він став "катакомбним" православним єпископом.
Білоруська єпархія зустріла свого владику з пошаною і
радістю. Миряни Вільна та інших міст зібрали чималі гроші задля
придбання своєму архієпископу багатого облачення та сакральних
предметів. Богослужіння і проповіді нового владики збирали великі
натовпи віруючих, із рук у руки передавалися його послання, спрямовані
проти Унії.
У 1625 році М.Смотрицький став архімандритом унійного
Дерманського монастиря, титулярним ієраполітанським єпископом,
наданим йому Римським папою Урбаном VIII.
Перші
твори Смотрицького були написані ще у Віленській академії, та тільки
після повернення з-за кордону розвинувся його публіцистично-полемічний
талант. Полеміка з хулителями православ'я була в ту бурхливу епоху
вельми актуальною і популярною. Адже в часи Реформації, Контрреформації
та Просвітництва, коли набрало небувалого розвитку книгодрукування і
шкільництво, православна церква, яка не поспішала за перебігом часу,
часто ставала у багатоконфесійній тоді Речі Посполитій ціллю нападок з
боку авторів інших християнських конфесій.
Праці Смотрицького користувалися тоді надзвичайною
популярністю, володіли умами українського і білоруського православного
люду, не тільки передруковувалися, а й переписувалися і завжди викликали
високу хвилю запальної полеміки. Як пише Порфирій Яременко у книзі
"Мелетій Смотрицький", "друге десятиліття XVII ст. принесло йому
славу, визначило йому провідне місце в історії культури і письменства
України і Білорусії того часу".
Писав Мелетій Смотрицький майже завжди польською
мовою. Ми можемо журитися з цього приводу, але згадаємо, що польська
мова в ті часи виконувала на теренах сучасних України й Білорусії
функції державної та літературної мови.
Особливий вплив на сучасників виказала полемічно-художня книга письменника "Тренос або плач Східної церкви"
("тренос" - грецьке "плач"), видана 1610 року у Вільно під псевдонімом
Теофіл Ортолог. Приводом для книги стала сутичка між православними і
прихильниками Берестейської унії, а також відібрання у віденських
православних братського Троїцького монастиря.
Назва книги "Плач Східної церкви" вже вказує
на мету автора - викликати співчуття до гнаної православної церкви,
звернути увагу уряду на попрання її прав, довести недоцільність і
зловредність Берестейської унії. Смотрицький зобразив церкву у ліричному
образі Матері, залишеної своїми дітьми-православними, яка скаржиться на
свою долю: "Горе мені, бідній, горе нещасній, ах, з усіх боків
пограбованій! Руки мої в оковах, ярмо на шиї, пути на ногах, ланцюг на
стегнах, меч над головою обосічний". У бідах церкви полеміст звинувачує,
насамперед, церковні православні верхи, які уклали церковну унію з
католиками.
Книга Смотрицького "Тренос або плач Східної церкви" (читачі називали її "Лямент") була сприйнята сучасниками як сенсація.
"Граматика" Смотрицького була видана 1618
(або 1619) року і складається з "Орфографії", "Етимології" (морфологія),
"Синтаксису" та "Просодії"(правила віршування). Це так само знаменита у
своєму роді книга, як "Тренос". Книга виказала неабиякий вплив як на
вітчизняне мовознавство, так і на всю тогочасну славістику, сполучаючи у
собі наукову працю і методично блискучий (для тої епохи) шкільний
підручник.
В той час всі прошарки українського суспільства
сприймали церковнослов'янську, як мову літератури і навчання (аналог
латини на Заході). Ця мова, однак, перебувала тоді у занедбаному стані,
її ніхто не вивчав, підручників не було, граматичні норми повсюдно
порушувалися й навіть духовенство знало цю мову вельми слабко.
Тому "Граматика" Смотрицького, начебто
далека від національно-конфесійних змагань того часу, є відповіддю на
виклик протилежного табору, має публіцистичний надзміст. З часу виходу у
світ "Граматика" Смотрицького понад двісті (!) років служила
посібником у школах східних і південних слов'ян і стала основою і
взірцем для багатьох подальших праць із мовознавства.
Останні роки життя Мелетія Смотрицького були
трагічними. Він був втягнений у протиборство православних з унійним
віленським єпископом Йосафатом Кунцевичем, а також у протистояння з
урядом, який не визнавав Смотрицького правдивим єпископом. Почалися
репресії, грізні урядові універсали, арешти серед православних
братчиків. Смотрицький пише і анонімно видає памфлет "Виправдання невинності" (1621), апелюючи до гуманності і справедливості короля, захищає віру батьків, критикує Унію.
Так, наприкінці життєвого шляху (у 53 роки
Смотрицький вважав себе дуже старим і немічним) він опинився в
безвихідному становищі. Православна Київська митрополія піддала його
остракізму, до своєї єпархії шлях був закритий, і Мелетій Смотрицький,
який все життя пристрасно воював з Унією, переходить до унійної церкви.
Зробив це він аж занадто послідовно: публічно відмовився від своїх
попередніх творів, якими зачитувалася "вся Литва" (Україна і Білорусія).
Зрікся також "Треносу".
Ідею церковної єдності Мелетій Смотрицький плекав до самої смерті.
Мелетій
Смотрицький посів в історії нашої культури незаслужено скромне місце
(може, тому, що його образ "заплямований" прийняттям унії). Між тим він
належав до плеяди провідних гуманістів свого часу і був патріотом своєї
вітчизни. Попри те, однак, що Мелетій Смотрицький, як істинний гуманіст,
був утопістом і що його мрії про єдність "Русі з Руссю" належним чином
не реалізовані й сьогодні, життя його може слугувати символом примирення
двох конфесій - православної й греко-католицької.
Помер Смотрицький 1633 року у селі Дермань (тепер
Устенське Друге Здолбунівського району Рівненської області). Похований у
Дерманському монастирі.
Мелетій Смотрицький, це людина не регіонального -
національного масштабу, тому що це діяч знаний не тільки на території
України, Рівненщини, а й у Білорусі, Києві...Він доклав зусиль до
відродження православ'я в Україні. Адже це не тільки філософ - це й
літератор, романіст, який обезсмертив себе вже «Граматикою слов'янською». Бо за нею навчалися і в той час, і наступні покоління, та й, зрештою, і зараз усі слов'яни навчаються.
Смотрицький жив і працював в умовах роздвоєності , відстоюючи консолідацію українців та їхнє порозуміння із Заходом.
Немає коментарів:
Дописати коментар