Дистанційне навчання



Картинки по запросу 9 листопада день писемності
Мовознавчий квест «Викрутаси Суржика»
(для учнів 5 класу)
Мета: показати дітям багатство і красу української мови, довести учням необхідність вчити рідну мову, використовувати українську літературну мову в своєму усному та писемному мовленні, виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: картки із завданнями.
   Квест можна проводити у приміщенні школи або на вулиці. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Квестери  отримують маршрутні листи, які в процесі гри заповнюють координатори. Перемагають квестери, які набрали найбільшу кількість балів.

Епіграф:                                                                                                                                       
                                                                      Політь бур’ян…
                                                                     Чистіша від сльози вона хай буде….
                                                                                                                       
                                                                                                          (М.Рильський)
Учитель:
   Щороку 9 листопада Україна святкує День української писемності та мови. А також вшановує пам'ять Преподобного Нестора-Літописця – послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.
   Кожен сучасний українець повинен вміло володіти рідним словом та дбати про чистоту мови. Говорити без помилок – не так уже й легко. Часто ми засмічуємо мову суржиком.
    Що таке суржик?
Су́ржик — елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм
літературної мови
. Інше визначення: суржик — нечиста, засмічена мова, суміш слів і граматичних форм різних мов, їх перекручення.
    В Україні найбільше розмовляють російсько-українським суржиком.
  Отож, сьогодні ми проведемо мовознавчий квест та будемо боротися із суржиком у нашому мовленні.
   Діти, до нас у школу потрапив вірус – звати його Суржик. Він засмічує наше мовлення. Нам потрібно його впіймати і не допустити ще більшого розповсюдження.
Наздоганяємо підступного  Суржика і вчимося говорити чисто.

                                                     Хід  гри
                                   Станція  «Лінгвістична»
Координатор дає завдання. Оцінювання: за кожне відредаговане слово 1бал.
Завдання: відредагувати текст.
Телефонна розмова
  Альо, драстє! Це квартіра Ярмоленків?
Драстє, да.
А можна Даші дать трубку?
Даша зараз занята, подожди одну сікунду.
Харашо. Спасіба.
Альо, прівєт!
О, прівєт! Як діла? Шо робиш?
Все харашо, урокі вчіла. Ти шо?
Та скучно дома сидіть, дак рішила до тебе позвонить. Гулять будеш?
Та не знаю. Навєрно,  получиться. Єслі шо, я тобі звякну.
− Понятно. Харашо. Ну всьо тоді, пока.
Пока.

Відповідь:
Телефонна розмова
  Алло, здраствуйте! Це квартира Ярмоленків?
Здраствуйте, так.
А можете Дашу покликати до слухавки?
Даша зараз зайнята, зачекай одну хвилину.
Добре. Спасибі.
Алло, привіт!
О, привіт! Як справи? Що робиш?
Все добре, уроки вчила. Ти що?
Та сумно дома сидіти, тому вирішила до тебе зателефонувати. Гуляти будеш?
Та не знаю. Можливо,  вийде. Якщо що, я тобі зателефоную.
− Зрозуміло. Добре. Ну все тоді, бувай.
Бувай.

Станція «Шифрувальник»
Координатор задає завдання. Оцінювання: 5 балів.   
Завдання: дізнайтеся, що написано в цій грамоті. Зібрати літери в слова вам допоможуть чарівні стрілочки.


 
Відповідь: Не кажи не вмію, а кажи навчусь. 
Станція  «Перекладач»
Координатор дає завдання. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.
 Завдання. Потрібно перекласти подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки.


Відповідь: Лава, лазня, лайка, ланка, лантух, ланцюг, ласощі, латаття, лагідний, лаштунки, ластовиння.
Станція «Прислівʼя, приказки про мову»
Координатор дає завдання. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.
Завдання: продовжити прислівʼя та приказки.
1.    Слово до слова – …..
2.    Слово – не горобець, …...
3.    Шабля ранить тіло, а слово – ….
4.    Добре слово цінніше ….
5.    Удар забувається , а …...
6.    Умій сказати, умій і ….
7.    Від теплого слова і ….
8.    Гостре словечко ….
9.    Треба знати що де ….
10.                   Умієш говорити – умій …..
11.                   Краще мовчати, ніж …..
12.                   Їж борщ з грибами і тримай язик ….
Відповідь:
1.     Слово до слова – зложиться мова.
2.    Слово – не горобець, вилетить – не впіймаєш.
3.    Шабля ранить тіло, а слово – душу.
4.    Добре слово цінніше за золото.
5.    Удар забувається , а слово пам’ятається.
6.    Умій сказати, умій і змовчати.
7.    Від теплого слова і лід тане.
8.    Гостре словечко коле сердечко.
9.    Треба знати що де казати.
10.            Умієш говорити – умій слухати.
11.            Краще мовчати, ніж брехати.
12.Їж борщ з грибами і тримай язик за зубами.
Станція « Грамотій»
Завдання: Відредагувати речення  і виправити мовний «суржик». 
1. Мені подарили золоте кольцо і  жовтий зонтик.
_________________________________________________________________
2. Я взяла утюг, щоб погладити юбку.
_________________________________________________________________
3.Олег сказав  доктору, що у нього жалоби на сильний біль в жолудку._________________________________________________________
4. В калідорі і у спальні  поклеєні обої.
_________________________________________________________________
Відповіді:
1.    Мені подарували золоту обручку і жовту парасольку.
2.    Я взяла праску, щоб попрасувати спідницю.
3.    Олег сказав лікарю, що у нього скарги на сильну біль у шлунку.
4.    У коридорі й у спальні поклеєні шпалери.
Станція «Жартівлива»
Координатор задає завдання. Оцінювання:  одна правильна відповідь – 1 бал.  
1.Що тепліше одного кожуха? (Два кожуха)
2.Коли дурень розумний  (Коли мовчить)
3.Що в хаті щодня цілують? (Чашку)
4.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)
5.Біжить, біжить, а не оглядається. (Час)
6. Що в світі найшвидше? (Думка)
7.Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива)
8.Що посеред землі стоїть? (Літера М)
9.На небі одно, на землі немає, у баби двоє, у дівки нема? (Літери Б)
10.Мовчить, а сто дурнів навчить.(Книга)

Команди нагороджуються грамотами за кількістю набраних балів.

Заключне слово: Сьогодні від кожного з нас залежить як звучатиме наша мова. Тож дбаймо про чистоту рідної мови.
        





Можна використати відео на уроці: https://youtu.be/GB26x3n_pkE (Олександр Авраменко про суржик).

Немає коментарів:

Дописати коментар