Мовознавчий квест «Викрутаси
Суржика»
(для
учнів 5 класу)
Мета: показати дітям багатство і красу
української мови, довести учням необхідність вчити рідну мову, використовувати
українську літературну мову в своєму усному та писемному мовленні, виховувати
інтерес до вивчення рідної мови.
Обладнання: картки із завданнями.
Квест можна проводити у приміщенні школи або на вулиці. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце
збору. Квестери отримують маршрутні
листи, які в процесі гри заповнюють координатори. Перемагають квестери, які
набрали найбільшу кількість балів.
Епіграф:
Політь бур’ян…
Чистіша від сльози
вона хай буде….
(М.Рильський)
Учитель:
Щороку 9 листопада Україна святкує День
української писемності та мови. А також
вшановує пам'ять
Преподобного Нестора-Літописця – послідовника творців слов'янської
писемності Кирила і Мефодія. Дослідники
вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна
українська мова.
Кожен сучасний українець повинен вміло
володіти рідним словом та дбати про чистоту мови. Говорити без помилок – не так
уже й легко. Часто ми засмічуємо мову суржиком.
Що
таке суржик?
Су́ржик — елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм
літературної мови. Інше визначення: суржик — нечиста, засмічена мова, суміш слів і граматичних форм різних мов, їх перекручення.
Су́ржик — елементи двох або кількох мов, об'єднані штучно, без додержання норм
літературної мови. Інше визначення: суржик — нечиста, засмічена мова, суміш слів і граматичних форм різних мов, їх перекручення.
В Україні найбільше розмовляють російсько-українським суржиком.
Отож, сьогодні ми
проведемо мовознавчий квест та будемо боротися із суржиком у нашому мовленні.
Діти, до нас у школу потрапив вірус – звати його Суржик. Він засмічує наше мовлення. Нам потрібно його впіймати і не допустити ще більшого розповсюдження.
Діти, до нас у школу потрапив вірус – звати його Суржик. Він засмічує наше мовлення. Нам потрібно його впіймати і не допустити ще більшого розповсюдження.
Хід гри
Станція
«Лінгвістична»
Координатор
дає завдання. Оцінювання: за кожне відредаговане слово 1бал.
Завдання: відредагувати
текст.
Телефонна розмова
− Альо, драстє! Це квартіра Ярмоленків?
− Драстє, да.
− А можна Даші дать трубку?
− Даша зараз занята, подожди одну сікунду.
− Харашо. Спасіба.
− Альо, прівєт!
− О, прівєт! Як діла? Шо робиш?
− Все харашо, урокі вчіла. Ти шо?
− Та скучно дома сидіть, дак рішила до тебе позвонить. − Гулять будеш?
− Та не знаю. Навєрно, получиться. Єслі шо, я тобі звякну.
− Понятно. Харашо. Ну всьо тоді, пока.
− Пока.
− Драстє, да.
− А можна Даші дать трубку?
− Даша зараз занята, подожди одну сікунду.
− Харашо. Спасіба.
− Альо, прівєт!
− О, прівєт! Як діла? Шо робиш?
− Все харашо, урокі вчіла. Ти шо?
− Та скучно дома сидіть, дак рішила до тебе позвонить. − Гулять будеш?
− Та не знаю. Навєрно, получиться. Єслі шо, я тобі звякну.
− Понятно. Харашо. Ну всьо тоді, пока.
− Пока.
Відповідь:
Телефонна розмова
− Алло, здраствуйте!
Це квартира Ярмоленків?
− Здраствуйте, так.
− А можете Дашу покликати до слухавки?
− Даша зараз зайнята, зачекай одну хвилину.
− Добре. Спасибі.
− Алло, привіт!
− О, привіт! Як справи? Що робиш?
− Все добре, уроки вчила. Ти що?
− Та сумно дома сидіти, тому вирішила до тебе зателефонувати. − Гуляти будеш?
− Та не знаю. Можливо, вийде. Якщо що, я тобі зателефоную.
− Зрозуміло. Добре. Ну все тоді, бувай.
− Бувай.
− Здраствуйте, так.
− А можете Дашу покликати до слухавки?
− Даша зараз зайнята, зачекай одну хвилину.
− Добре. Спасибі.
− Алло, привіт!
− О, привіт! Як справи? Що робиш?
− Все добре, уроки вчила. Ти що?
− Та сумно дома сидіти, тому вирішила до тебе зателефонувати. − Гуляти будеш?
− Та не знаю. Можливо, вийде. Якщо що, я тобі зателефоную.
− Зрозуміло. Добре. Ну все тоді, бувай.
− Бувай.
Станція «Шифрувальник»
Координатор задає завдання. Оцінювання: 5
балів.
Завдання: дізнайтеся, що написано в цій грамоті. Зібрати літери в слова вам
допоможуть чарівні стрілочки.
|
Відповідь: Не кажи не вмію, а кажи
навчусь.
Станція
«Перекладач»
Координатор дає
завдання. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.
Завдання. Потрібно перекласти
подані слова українською мовою і заповнити горизонтальні клітинки.
Відповідь: Лава, лазня, лайка,
ланка, лантух, ланцюг, ласощі, латаття, лагідний, лаштунки, ластовиння.
Станція
«Прислівʼя, приказки про мову»
Координатор дає завдання. Оцінювання: одна
правильна відповідь – 1 бал.
Завдання:
продовжити прислівʼя та приказки.
1.
Слово
до слова – …..
2.
Слово
– не горобець, …...
3.
Шабля
ранить тіло, а слово – ….
4.
Добре
слово цінніше ….
5.
Удар
забувається , а …...
6.
Умій
сказати, умій і ….
7.
Від
теплого слова і ….
8.
Гостре
словечко ….
9.
Треба
знати що де ….
10.
Умієш
говорити – умій …..
11.
Краще
мовчати, ніж …..
12.
Їж
борщ з грибами і тримай язик ….
Відповідь:
1.
Слово до слова – зложиться мова.
2.
Слово
– не горобець, вилетить – не впіймаєш.
3.
Шабля
ранить тіло, а слово – душу.
4.
Добре
слово цінніше за золото.
5.
Удар
забувається , а слово пам’ятається.
6.
Умій
сказати, умій і змовчати.
7.
Від
теплого слова і лід тане.
8.
Гостре
словечко коле сердечко.
9.
Треба
знати що де казати.
10.
Умієш
говорити – умій слухати.
11.
Краще
мовчати, ніж брехати.
12.Їж борщ з грибами і тримай язик за
зубами.
Станція «
Грамотій»
Завдання:
Відредагувати речення і виправити мовний
«суржик». 1. Мені подарили золоте кольцо і жовтий зонтик.
_________________________________________________________________
2. Я взяла утюг, щоб погладити юбку.
_________________________________________________________________
3.Олег сказав доктору, що у нього жалоби на сильний біль в жолудку._________________________________________________________
4. В калідорі і у спальні поклеєні обої.
_________________________________________________________________
Відповіді:
1. Мені подарували золоту обручку і жовту парасольку.
2. Я взяла праску, щоб попрасувати спідницю.
3. Олег сказав лікарю, що у нього скарги на сильну біль у шлунку.
4. У коридорі й у спальні поклеєні шпалери.
Станція «Жартівлива»
Координатор задає завдання. Оцінювання: одна правильна відповідь – 1 бал.
1.Що тепліше одного кожуха? (Два кожуха)
2.Коли дурень розумний
(Коли мовчить)
3.Що в хаті щодня цілують? (Чашку)
4.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)
5.Біжить, біжить, а не оглядається. (Час)
6. Що в світі найшвидше? (Думка)
7.Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива)
8.Що посеред землі стоїть? (Літера М)
9.На небі одно, на землі немає, у баби двоє, у дівки нема? (Літери
Б)
10.Мовчить, а сто дурнів навчить.(Книга)
Команди
нагороджуються грамотами за кількістю набраних балів.
Заключне слово: Сьогодні від кожного з
нас залежить як звучатиме наша мова. Тож дбаймо про чистоту рідної мови.
Немає коментарів:
Дописати коментар